Tekst: Edwin Timmers
Foto: We Are Joiners
We Are Joiners
“Met een i-pad voor de speaker nam ik een liedje op dat ik eerder op mijn achtsporenrecorder van Boss had ingespeeld. Ik stuurde de opname naar John Richards van KEXP en die was meteen enthousiast. Dat is wel een stimulans. Zo is het begonnen. De bandnaam hadden we trouwens pas later. We twijfelden nog even over Alternators, naar de plaat Starters Alternators van The Ex, maar het werd dus We Are Joiners. De dubbele betekenis sprak ons wel aan. Midden jaren negentig speelde ik in Venray in een punkband. Luna Zegers, die net als ik uit Overloon kwam en nu als flamenco-zangeres optreedt, speelde erin en Niels ook. Ik kwam er later bij. Ik had helemaal geen punkachtergrond. Wel schreef ik veel van de liedjes. Eigenlijk hielp ik heel die punkvibe om zeep. Vandaar deze tweede poging, nu wel met die vibe. Gewoon wat gerommel in de schuur. Metalmouth, de eerste single, verscheen in 2020 op bandcamp en nam ik alleen op. Kort daarop kwam Niels erbij. Als hij niet drumt, drum ik. Metalmouth stond er in drie kwartier op. Een liedje moet in één uur ontstaan. Hoe ik dat doe? Als ik een structuur heb, is het er zo. Ik heb meestal wel een melodietje in mijn hoofd en de structuur is eigenlijk altijd hetzelfde, je weet wel: couplet, refrein, tussenstukje, nog twee keer refrein en klaar. Snel werken. Het is juist leuk om er helemaal geen aandacht aan te besteden. We stemmen niet, het is de stemming die de gitaar op dat moment heeft. Dat hoor je goed op Lil’ Birds van EP4 uit 2022. Dat het kut moet klinken, dat is wel een hele duidelijke keuze.
Gitaar en zang neem ik op met één microfoon. Eerst had ik een dure van tachtig euro of zo, maar die ik daarna voor 10,99 kocht, is precies goed. Een spoor van mijn achtsporenrecorder is kapot, dus ik heb er maar zeven. Dat is genoeg. Zang en gitaar doe ik altijd dubbel. Snare en basdrum doen we met een microfoon op de grond. De rest van de sporen gebruiken we voor extra lijntjes. Een liedje nét kennen en dan meteen opnemen. Misschien ben ik wel bang dat je de jeu eruit knijpt als je er te lang mee bezig bent. Ik bedoel, dat het niet echt meer is, dat het door de mand valt, de vonk eruit is. Ja, ook om verveling tegen te gaan. Als Niels, Ties en ik opnemen, doen we niks opnieuw. Een paar foutjes, en dan kijken we elkaar aan en dan vinden we het wel goed zo. Da’s ook wel gezellig. Ties ken ik van het schoolplein van onze kinderen, hij speelt bas. Op EP4 speelt Bryan mee. Hij woont in New York en runt Totally Real Records, dat de eerste twee ep’s, Carriers en Clients, op cassette uitbracht. Jasper Boogaard van Nagasaki Swim mastert alle opnames. In het begin wilde ik het anoniem houden. Ik noemde me Kevin Sun bij de credits van Metalmouth op bandcamp. Vanaf dat ik jou terug mailde weet je dat ik Joep heet en in Veldhoven woon.
Misschien ben ik wel bang dat je de jeu eruit knijpt als je er te lang mee bezig bent.
Of we live gaan spelen, weet ik niet. Het is geen doel. Lijkt me wel mooi om voor een moshpit te spelen. Ja. Maar misschien is het geen muziek voor een moshpit. Binnenkort komt de nieuwe ep. Nora gaat íe heten, een anagram van Arno, een goeie vriend van me. Heeft veel meegemaakt. Arno en ik gingen bij elkaar zitten en wat hij mij vertelde, was het uitgangspunt voor de teksten. Vijf nummers komen erop, vijf hits, denk ik, wacht, ik stuur er wel een door. De teksten voor de liedjes van EP4 baseerde ik op gedichten van Rutger van Eijken. Leuk om zo te werken. Rutger was een collega. Hij is filosoof en schrijft mooie boeken. Ik ben bezig met een LP, Zilst gaat ‘ie heten. Het wordt een conceptalbum over ons leven in Zeelst, een wijk in Veldhoven. Travis Harrison gaat produceren. Ken je hem? Hij produceerde onder andere platen van Guided by Voices en The Men. Ik vind het moeilijk om afscheid te nemen van mijn Boss. Maar we gaan het een keer anders aanpakken.
Van de Carriers + Clients-cassette verkochten we er twintig. Van de nieuwe plaat hopen we er vijftig te verkopen. Eens kijken, o ja, dat wilde ik nog zeggen: de beat van de drums bedenk ik op de trappers van mijn fiets bij het stoplicht. Dat is voor wanneer ik drum, want meestal drums Niels.”
[op bandcamp vind je alle releases van We Are Joiners. Hier een selectie ter kennismaking: Lil’ Birds, Not Taking Advice, Metalmouth, Black and Blue, Monument of Hate, Debase Her en Love Electric]